loading...

خرید سرور hp

بازدید : 128
پنجشنبه 18 دی 1399 زمان : 14:10

سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches)

در این مقاله با یکی از تولیدات شاخص کمپانی سیسکو (Cisco) یعنی سوئیچ‌ها آشنا می‌شوید. سعی داریم با معرفی انواع سوئیچ‌های سیسکو ، شما را در انتخاب نوع مناسب سوئیچ با توجه به نیازهای کسب‌و کاری خود، یاری دهیم. با ما همراه باشید.

سیسکو (Cisco)

در میان کمپانی‌هایی در دنیای IT در جهان، راهکارهای عالی ارائه می‌دهند و تجهیزات قدرتمند معرفی می‌کنند، سیسکو بدون تردید یکی از بهترین‌هاست که از شهرت زیادی برخوردار است که ضمن این‌که در محاسبات پیشرفته امروزی، در رأس قرار گرفته، در شبکه‌سازی نیز بسیار پرطرفدار است. اما آنچه سیسکو را در رده اول جهان قرار می‌دهد، سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches) است که به عنوان یکی از تجهیزات سخت‌افزاری سیسکو به بازار عرضه شده است. تعداد و تنوع بالای سوئیچ‌های سیسکو در عین حال که نشان‌دهنده اعتبار این کمپانی است، شناخت امکانات ارائه شده توسط هرکدام از سوئیچ‌های سیسکو ضرورت بیش‌تری پیدا می‌کند، تا بتوانید برای سازمان و نیازهای خود، انتخاب مناسبی داشته باشید. بعضی از پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches) را دراین مقاله مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

گروه بندی سوئیچ های سیسکو (Cisco Switches)

سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches) که با توجه به نیازهای کاربر دارای گستردگی بسیاری است و به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • سوئیچ‌های کاتالیست (Cisco Catalyst Switches)
  • سوئیچ‌های Nexus (Cisco Nexus Switches)

در ادامه هر کدام از دو دسته فوق را با تمرکز روی دسته اول یعنی سوئیچ‌های کاتالیست که در CAMPUS NETWORK به کار می‌رود و به طور کلی گستردگی و استفاده بیش‌تری دارد، بررسی می‌کنیم.

سوئیچ‌های کاتالیست Campus Network Switches

سوئیچ های شبکه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • سوئیچ‌های پیکربندی ثابت (Fixed Configuration Switches): امکان تعویض و یا افزودن یک ماژول دیگر در این نوع سوئيچ وجود ندارد.
  • سوئیچ‌های ماژولار (Modular Switches) : بر خلاف سوئیچ‌های پیکربندی ثابت، در سوئیچ‌های ماژولار تعویض و یا افزودن ماژول، امکان‌پذیر است.

درنظر داشته باشید که با توجه به الزامات شبکه، از هر کدام از سوئیچ‌های فوق در شبکه استفاده می‌شود.

برای سوئیچ‌های سیسکو در نوع سوئیچ‌های شبکه، تقسیم‌بندی‌‌های دیگری نیز عنوان می‌شود که در ادامه با انواع این سوئیچ‌ها آشنا می‌شویم.

سوئیچ‌های مدیریتی

برخی از سوئیچ‌های شبکه، در رده سوئیچ‌های مدیریتی سیسکو قرار می‌گیرند. در سوئیچ‌های مدیریتی، امکان‌ پیکربندی یک آدرس IP در دستگاه وجود دارد. از جمله سوئیچ‌هایی که در زمره سوئیچ‌های مدیریتی سیسکو قرار می‌گیرند می‌‌توان سوئیچ‌های 2960X، 4500X، 3850X و 6800X را نام برد. ویژگی اصلی این سوئیچ‌ها این است که امکان استفاده از آدرس IP مدیریتی سوئیچ‌ها به‌منظور اتصال به کمک Secure Shell (پوسته امن) یا Telnet (تلنت) را فراهم می‌کند.

سوئیچ ماژولار: Cisco Catalyst 3850X

انتخاب ماژول‌های شبکه (اترنت یا فیبرنوری) و نیز ماژول‌‌های پاورساپلای در این سری از سوئیچ‌های سیسکو امکان‌پذیر است و با توجه به این‌که هم در سازمان‌های کوچک و هم در سازمان‌های بزرگ کاربردی است، سوئیچ همه کاره محسوب می‌گردد. در صورت نبود لایه Distribution در سازمان‌هایی با مقیاس کوچکتر، امکان استفاده از این سوئیچ در لایه Core و یا لایه Access در شبکه‌هایی با مقیاس بزرگتر وجود دارد.

سوئیچ‌های قابل برنامه‌ریزی ( Programmable Switches)

سوئیچ‌های قابل برنامه‌ریزی سیسکو از جدیدترین سوئیچ‌های عرضه شده توسط این کمپانی هستند که سری 9000 سوئيچ‌های کاتالیست سیسکو وجود دارند. کمپانی سیسکو این سوئيچ‌ها را به عنوان یک راهکار سیسکو به منظور اجرای شبکه‌های مبتنی بر هدف، معرفی کرده‌ است. وجود ASIC سفارشی در این سوئيچ‌ها، موجب شده است تا سوئیچ‌های قابل‌برنامه‌ریزی به راحتی با تکنولوژي‌هایی که در آینده ظهور پیدا می‌کنند، سازگار شوند.

سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst Switches )

طراحی سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو به منظور استفاده در فضاهای شبکه‌ای سازمانی (Enterprise) صورت گرفته است. که در ادامه چند سری از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین این نوع از سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches) را معرفی می‌کنیم.

  • سوئیچ‌های سری 9000 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 9000 Series Switches)

طراحی سری 9000 کاتالیست سیسکو که سوئیچ‌های نسل‌بعدی سیسکو محسوب می‌شوند به کمک UADP و ASIC صورت گرفته است که در نتیجه در این سوئیچ‌ها دسترسی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار یعنی (SD-Access) امکان‌پذیر است. SD-Access ایجاد و ارائه سرویس را برای کاربر به سرعت فراهم می‌کند .

  • سوئیچ‌های سری 9500 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 9500 Series Switches)

این سری از سوئیچ های شبکه از سیستم‌عامل‌های سوئیچینگ هسته ثابت برخوردارند که طراحی آن‌ها به طور مخصوص به منظور اینترنت اشیا (IoT) و نیز ابری (Cloud) صورت گرفته است. قابلیت پشتیبانی از NAT، MVPN، MPLS و VPN لایه 2/3 از دیگر ویژگی‌های این سری از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو است. ضمن آنکه مانند سری 9000 از قابلیت SD-Access برخوردارند و تکنولوژی مجازی StackWise را به کار می‌برند.

  • سوئیچ‌های سری 9400 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 9400 Series Switches)

این سری از سوئیچ‌ها توسط کمپانی سیسکو به عنوان راهکاری برای سوئیچینگ انترپرایزی ماژولار ارائه شده است. قابلیت پشتیبانی از پهنای باند سیستم تا 9 ترابیت در ثانیه و نیز دسترسی حداکثر 384 پورت از ویژگی‌های سوئیچ‌های سری 9400 کاتالیست سیسکو است که به عنوان سوئیچینگ ایمن می‌تواند Cisco DNA و نیز SD-Access‌ را فراهم کند. انتخاب این سری از سوئیچ‌های سیسکو به سازمان‌هایی که به توسعه‌پذیری و امکان افزایش ابعاد نیازدارند، پیشنهاد می‌گردد.

  • سوئیچ‌های سری 9300 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 9300 Series Switches)

استفاده از این سوئیچ ها، سوئیچینگ انترپرایزی با قابلیت Stacking‌را فراهم می‌کند. ضمن آنکه به منظور پشتیبانی از 802.11ax و 802.11ac قابلیت ارائه AccessPoint Wave2 را دارند. این سری از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو از Cisco StackWise Virtual با قابلیت پشتیبانی از NSF/SSO استفاده می کنند و در نتیجه استقرار منعطف ارائه می دهند. اما آنچه سری 9300 کاتالیست سیسکو را منحصر به فرد می‌کند قابلیت پشتیبانی Stacking پنل جلویی و پشتی در این سوئیچ است.

  • سوئیچ‌های سری 6800 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 6800 Series Switches)

بهینه‌سازی این سری از سوئیچ‌های شبکه مخصوصاً به منظور ارائه سرویس ایمن 1، 10 و 40 گیگابیت بر ثانیه، صورت گرفته است. در این سری از سوئیچ‌ها نیز قابلیت پشتیبانی از Cisco DNA و SD-Access و نیز سازگاری با سری 6500E کاتالیست وجود دارد. این سری از سوئیچ‌ها به دلیل بهره‌مندی از طراحی ماژولار برای سازمان‌هایی که راهکار ایمن و توسعه‌پذیر نیاز دارند، انتخاب بسیار مناسبی است.

  • سوئیچ‌های سری 6500 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 6500 Series Switches)

سوئیچ‌های کاتالیست backbone اساس این سری از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو است و عملکرد و توسعه‌پذیری بسیار زیاد آن، بر محبوبیت آن افزوده است. 44 پورت 40 گیگابیت اترنت و 534 پورت 1 گیگابیت اترنت، حداکثر پورت قابل ارائه در این سری از سوئیچ‌های سیسکو است. ضمن آنکه این سری نیز به طور کامل از DNA Cisco‌و SD-Access پشتیبانی می‌کنند.

  • سوئیچ‌های سری 3650 کاتالیست و 3850 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 3650 and Catalyst 3850 Series Switches)

هر دوسری از سوئيچ‌های کاتالیست سیسکو قابلیت پشتیبانی از Stacking را دارند و طراحی آن‌ها به‌منظور عملکرد و اجرای دیتا، audio and video، کابلی و وایرلس صورت گرفته است. یک کنترلر وایرلس یکپارچه همراه با لایه‌های Access 2 و 3 در این سری از سوئیچ‌ها فراهم است. ضمن آنکه این سری نیز به طور کامل از DNA Cisco‌و SD-Access پشتیبانی می‌کنند و برای بالانگه‌داشتن عملکرد، تکنولوژی اترنت چندگیگابایتی را به کار می‌برند.

  • سوئیچ‌های سری 2960X/XR کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 6500 Series Switches)

طراحی این سری از سوئیچ‌های توسعه‌پذیر سیسکو، به منظور دیتا، صدا و فیلم انجام گرفته است. لایه‌های Acceess 2 و 3 و قابلیت پشتیبانی از 80 گیگابیت بر ثانیه Stacking، از دیگر ویژگی‌های این سری از سوئیچ‌های سیسکو است که از پورت‌های آپلینگ 10 گیگابیت بر ثانیه SFP+ برخوردارند. سوئیچ‌های سری 2960X/XR کاتالیست سیسکو از منبع تغذیه افزونه با فن‌های داخلی به منظور اطمینان از پایداری سرویس برخوردارند.

  • سوئیچ‌های سری E4500 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 4500E Series Switches)

این سری در رده سوئیچ‌های هسته ثابت با دسترسی ماژولار قرار می‌گیرند و طراحی آن‌ها برای سازمان‌هایی که به توسعه‌پذیری نیازمندند، صورت گرفته است و به طور خاص سرویس‌های 1 و 10 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند. ضمن آنکه این سری نیز به طور کامل از DNA Cisco‌و SD-Access پشتیبانی می‌کنند.

  • سوئیچ‌های سری CX3560 کاتالیست و CX2960 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 2960CX and 3560CX Series Switches)

این سری از سوئیچ‌ها، سوئیچ‌هایی پیکربندی ثابت به منظور کاربران سازمانی (Enterprise) محسوب می‌شوند. طراحی این سوئيچ‌ها برای سرویس‌های 8 و 12 گیگابیت بر ثانیه و به منظور اتصال به کامپیوترها، Accesspoint وایرلس، IP Phone و دوربین‌های مداربسته صورت گرفته است. قابلیت پشتیبانی از سیسکو FlexStack-Plus از ویژگی‌های این سری از سوئيچ‌های سیسکو است.

  • سوئیچ‌های سری 2960L کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 2960L Series Switches)

از جمله سوئیچ‌های پرطرفدار پیکربندی ثابت سیسکو است که از اطمینان‌پذیری بالایی در مجموعه پیکربندی‌های 8 تا 48 پورت این سوئیچ به بازار عرضه شده است. که مدل‌های 8، 16 و 24 پورت آن به صورت بدون فن طراحی و ارائه شده‌اند و تمامی مدل‌ها قابلیت پشتیبانی از PoE‌را دارند.

  • سوئیچ‌های سیسکو سری کاتالیست ساختمان دیجیتال (Cisco Catalyst Digital Building Series)

این سری نیز در تقسیم‌بندی سوئیچ‌های پیکربندی ثابت قرار دارند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای بوده است که به سهولت نصب می‌شوند و مدیریت شبکه با آن‌ها ساده‌تر خواهد بود. با طراحی بدون فن همانند سری L2960 کاتالیست سیسکو عمل می‌کنند و استفاده از آن کاهش خطر خرابی سخت‌افزار را به دنبال دارد.

معرفی سوئیچ‌های دیتاسنتر Nexus

این سوئیچ‌ها همانطور که از نامشان پیداست، برای دیتاسنترها طراحی شده‌اند، در ادامه تعدادی از پرکاربردترین این سوئیچ‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • Nexus 9000 Series
  • ایجاد کارایی بالا و تأخیر کم در دیتاسنتر
  • انجام فعالیت در دو حالت : Software NX-OS و Application Centric Infrastructure,Cisco ACI که زیرساخت مرکزی برنامه سیسکو است. عملکرد Cisco ACI به امکانات SDN شباهت دارد و قراردادن برنامه به عنوان یکی از مراکز توسط آن صورت می گیرد.
  • Nexus 9200 Series
  • پلتفرم ساخته شده براساس سوئیچ‌های پیکربندی ثابت
  • پشتیبانی از اتصالات گوناگون به عنوان مثال اتصالات 1، 10، 25، 40، 50 و 100 گیگابیت در ثانیه
  • Nexus 9500 Series
  • یکی از متنوع ترین سوئیچ‌های سیسکو
  • وجود سه گزینه ماژولار: Nexus 9504 (4 اسلات)، Nexus 9508 (8 اسلات)، Nexus 9516 (16 اسلات).
  • پشتیبانی از اتصالات 1، 10، 25، 40، 50 و 100 گیگابیت اترنت
  • Nexus 7000 Series
  • شامل سوئیچ‌های ماژولار از جمله سیسکو NX-OS
  • شامل ابزارهای Open Source و ساخته و برنامه‌ریزی‌شده بر اساس پلتفرم نرم‌افزاری
  • سوئیچ‌ مقیاس‌پذیر
  • Nexus 5000 Series
  • پشتیبانی از 10/40 گیگابیت اترنت در لایه 2 و 3
  • شامل سیسکو NX-OS و پشتیبانی از توسعه‌پذیری
  • شامل Nexus 5500 و Nexus 5600
  • پشتیبانی از 1 پورت 2304 مؤثر با استفاده از یک دامین مدیریتی جداگانه
  • Nexus 3000 Series
  • قابلیت ارائه سرویس با تأخیر کم
  • ارائه قابلیت اطمینان سوئیچینگ لایه 2 و 3
  • مناسب برای دیتاسنتر توسعه‌پذیر و نیز سرویس‌های ابری

شیوه های سوئیچینگ سیسکو

سوئیچینگ سیسکو به سه شیوه متفاوت صورت می گیرد که توسط روترهای مبتنی بر سیستم عامل سیسکو (Cisco IOS) به منظور ارسال پکت های داده در طول یک شبکه به کار گرفته می شوند:

  • Process Switching : در این روش برای پیداکردن مسیر و نیز بازنویسی بسته‌‌ها،‌ پردازنده روتر از نرم‌افزار بهره می‌گیرد این روش، به‌این دلیل که مقیاس‌پذیر نیست، کندترین شیوه محسوب می‌شود.
  • Fast Switching یا Route Caching : مسیریابی و نیز بازنویسی اولین بسته‌ای که در جریان ارسال بسته‌ها وجود دارد در این جا، توسط یک پردازنده مسیر صورت می‌گیرد و پردازش بسته‌های بعدی توسط سخت‌افزار انجام می‌شود.
  • Cisco Express Forwarding: برای رایج‌ترین جریان‌ها، در این شیوه جدول ارسال سخت‌افزاری به کار برده می‌شود و به‌این‌ترتیب پردازنده مسیر برای انجام سایر کارها، آزاد می‌شود.

LED شاخص‌های سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو

در پایان مقاله، اجازه دهید نگاهی به چراغ‌های LED سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو که شاخص‌های سوئیچ محسوب می‌شوند بیندازیم. این LED‌ها به عنوان ناظر عملکرد با توجه به مدل سوئیچ، دارای انواع مختلفی هستند و معانی گوناگونی را می‌رسانند که عبارتند از :

  • System LED
  • LED Redundant Power Supply (RPS)
  • Port Status LED
  • Port Duplex LED
  • Port Speed LED
  • Power over Ethernet (PoE) Mode

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی در ارتباط با انواع سوئیچ‌های طراحی و عرضه شده توسط کمپانی سیسکو (Cisco) در اختیارتان قرار دهیم. کارشناسان ما در ساپراصنعت برای پاسخگویی به سؤالات شما و نیز ارائه مشاوره و راهنمایی در ارتباط با قیمت انواع سوئیچ سیسکو آماده‌اند و چنانچه لازم باشد با حضور در سازمان شما و بررسی نیازمندی‌هایتان، مناسب‌ترین انتخاب را برای سوئیچ سیسکو به شما معرفی می‌کنند. با ما در تماس باشید.

سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches)

در این مقاله با یکی از تولیدات شاخص کمپانی سیسکو (Cisco) یعنی سوئیچ‌ها آشنا می‌شوید. سعی داریم با معرفی انواع سوئیچ‌های سیسکو ، شما را در انتخاب نوع مناسب سوئیچ با توجه به نیازهای کسب‌و کاری خود، یاری دهیم. با ما همراه باشید.

سیسکو (Cisco)

در میان کمپانی‌هایی در دنیای IT در جهان، راهکارهای عالی ارائه می‌دهند و تجهیزات قدرتمند معرفی می‌کنند، سیسکو بدون تردید یکی از بهترین‌هاست که از شهرت زیادی برخوردار است که ضمن این‌که در محاسبات پیشرفته امروزی، در رأس قرار گرفته، در شبکه‌سازی نیز بسیار پرطرفدار است. اما آنچه سیسکو را در رده اول جهان قرار می‌دهد، سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches) است که به عنوان یکی از تجهیزات سخت‌افزاری سیسکو به بازار عرضه شده است. تعداد و تنوع بالای سوئیچ‌های سیسکو در عین حال که نشان‌دهنده اعتبار این کمپانی است، شناخت امکانات ارائه شده توسط هرکدام از سوئیچ‌های سیسکو ضرورت بیش‌تری پیدا می‌کند، تا بتوانید برای سازمان و نیازهای خود، انتخاب مناسبی داشته باشید. بعضی از پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches) را دراین مقاله مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

گروه بندی سوئیچ های سیسکو (Cisco Switches)

سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches) که با توجه به نیازهای کاربر دارای گستردگی بسیاری است و به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • سوئیچ‌های کاتالیست (Cisco Catalyst Switches)
  • سوئیچ‌های Nexus (Cisco Nexus Switches)

در ادامه هر کدام از دو دسته فوق را با تمرکز روی دسته اول یعنی سوئیچ‌های کاتالیست که در CAMPUS NETWORK به کار می‌رود و به طور کلی گستردگی و استفاده بیش‌تری دارد، بررسی می‌کنیم.

سوئیچ‌های کاتالیست Campus Network Switches

سوئیچ های شبکه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • سوئیچ‌های پیکربندی ثابت (Fixed Configuration Switches): امکان تعویض و یا افزودن یک ماژول دیگر در این نوع سوئيچ وجود ندارد.
  • سوئیچ‌های ماژولار (Modular Switches) : بر خلاف سوئیچ‌های پیکربندی ثابت، در سوئیچ‌های ماژولار تعویض و یا افزودن ماژول، امکان‌پذیر است.

درنظر داشته باشید که با توجه به الزامات شبکه، از هر کدام از سوئیچ‌های فوق در شبکه استفاده می‌شود.

برای سوئیچ‌های سیسکو در نوع سوئیچ‌های شبکه، تقسیم‌بندی‌‌های دیگری نیز عنوان می‌شود که در ادامه با انواع این سوئیچ‌ها آشنا می‌شویم.

سوئیچ‌های مدیریتی

برخی از سوئیچ‌های شبکه، در رده سوئیچ‌های مدیریتی سیسکو قرار می‌گیرند. در سوئیچ‌های مدیریتی، امکان‌ پیکربندی یک آدرس IP در دستگاه وجود دارد. از جمله سوئیچ‌هایی که در زمره سوئیچ‌های مدیریتی سیسکو قرار می‌گیرند می‌‌توان سوئیچ‌های 2960X، 4500X، 3850X و 6800X را نام برد. ویژگی اصلی این سوئیچ‌ها این است که امکان استفاده از آدرس IP مدیریتی سوئیچ‌ها به‌منظور اتصال به کمک Secure Shell (پوسته امن) یا Telnet (تلنت) را فراهم می‌کند.

سوئیچ ماژولار: Cisco Catalyst 3850X

انتخاب ماژول‌های شبکه (اترنت یا فیبرنوری) و نیز ماژول‌‌های پاورساپلای در این سری از سوئیچ‌های سیسکو امکان‌پذیر است و با توجه به این‌که هم در سازمان‌های کوچک و هم در سازمان‌های بزرگ کاربردی است، سوئیچ همه کاره محسوب می‌گردد. در صورت نبود لایه Distribution در سازمان‌هایی با مقیاس کوچکتر، امکان استفاده از این سوئیچ در لایه Core و یا لایه Access در شبکه‌هایی با مقیاس بزرگتر وجود دارد.

سوئیچ‌های قابل برنامه‌ریزی ( Programmable Switches)

سوئیچ‌های قابل برنامه‌ریزی سیسکو از جدیدترین سوئیچ‌های عرضه شده توسط این کمپانی هستند که سری 9000 سوئيچ‌های کاتالیست سیسکو وجود دارند. کمپانی سیسکو این سوئيچ‌ها را به عنوان یک راهکار سیسکو به منظور اجرای شبکه‌های مبتنی بر هدف، معرفی کرده‌ است. وجود ASIC سفارشی در این سوئيچ‌ها، موجب شده است تا سوئیچ‌های قابل‌برنامه‌ریزی به راحتی با تکنولوژي‌هایی که در آینده ظهور پیدا می‌کنند، سازگار شوند.

سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst Switches )

طراحی سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو به منظور استفاده در فضاهای شبکه‌ای سازمانی (Enterprise) صورت گرفته است. که در ادامه چند سری از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین این نوع از سوئیچ‌های سیسکو (Cisco Switches) را معرفی می‌کنیم.

  • سوئیچ‌های سری 9000 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 9000 Series Switches)

طراحی سری 9000 کاتالیست سیسکو که سوئیچ‌های نسل‌بعدی سیسکو محسوب می‌شوند به کمک UADP و ASIC صورت گرفته است که در نتیجه در این سوئیچ‌ها دسترسی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار یعنی (SD-Access) امکان‌پذیر است. SD-Access ایجاد و ارائه سرویس را برای کاربر به سرعت فراهم می‌کند .

  • سوئیچ‌های سری 9500 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 9500 Series Switches)

این سری از سوئیچ های شبکه از سیستم‌عامل‌های سوئیچینگ هسته ثابت برخوردارند که طراحی آن‌ها به طور مخصوص به منظور اینترنت اشیا (IoT) و نیز ابری (Cloud) صورت گرفته است. قابلیت پشتیبانی از NAT، MVPN، MPLS و VPN لایه 2/3 از دیگر ویژگی‌های این سری از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو است. ضمن آنکه مانند سری 9000 از قابلیت SD-Access برخوردارند و تکنولوژی مجازی StackWise را به کار می‌برند.

  • سوئیچ‌های سری 9400 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 9400 Series Switches)

این سری از سوئیچ‌ها توسط کمپانی سیسکو به عنوان راهکاری برای سوئیچینگ انترپرایزی ماژولار ارائه شده است. قابلیت پشتیبانی از پهنای باند سیستم تا 9 ترابیت در ثانیه و نیز دسترسی حداکثر 384 پورت از ویژگی‌های سوئیچ‌های سری 9400 کاتالیست سیسکو است که به عنوان سوئیچینگ ایمن می‌تواند Cisco DNA و نیز SD-Access‌ را فراهم کند. انتخاب این سری از سوئیچ‌های سیسکو به سازمان‌هایی که به توسعه‌پذیری و امکان افزایش ابعاد نیازدارند، پیشنهاد می‌گردد.

  • سوئیچ‌های سری 9300 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 9300 Series Switches)

استفاده از این سوئیچ ها، سوئیچینگ انترپرایزی با قابلیت Stacking‌را فراهم می‌کند. ضمن آنکه به منظور پشتیبانی از 802.11ax و 802.11ac قابلیت ارائه AccessPoint Wave2 را دارند. این سری از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو از Cisco StackWise Virtual با قابلیت پشتیبانی از NSF/SSO استفاده می کنند و در نتیجه استقرار منعطف ارائه می دهند. اما آنچه سری 9300 کاتالیست سیسکو را منحصر به فرد می‌کند قابلیت پشتیبانی Stacking پنل جلویی و پشتی در این سوئیچ است.

  • سوئیچ‌های سری 6800 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 6800 Series Switches)

بهینه‌سازی این سری از سوئیچ‌های شبکه مخصوصاً به منظور ارائه سرویس ایمن 1، 10 و 40 گیگابیت بر ثانیه، صورت گرفته است. در این سری از سوئیچ‌ها نیز قابلیت پشتیبانی از Cisco DNA و SD-Access و نیز سازگاری با سری 6500E کاتالیست وجود دارد. این سری از سوئیچ‌ها به دلیل بهره‌مندی از طراحی ماژولار برای سازمان‌هایی که راهکار ایمن و توسعه‌پذیر نیاز دارند، انتخاب بسیار مناسبی است.

  • سوئیچ‌های سری 6500 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 6500 Series Switches)

سوئیچ‌های کاتالیست backbone اساس این سری از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو است و عملکرد و توسعه‌پذیری بسیار زیاد آن، بر محبوبیت آن افزوده است. 44 پورت 40 گیگابیت اترنت و 534 پورت 1 گیگابیت اترنت، حداکثر پورت قابل ارائه در این سری از سوئیچ‌های سیسکو است. ضمن آنکه این سری نیز به طور کامل از DNA Cisco‌و SD-Access پشتیبانی می‌کنند.

  • سوئیچ‌های سری 3650 کاتالیست و 3850 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 3650 and Catalyst 3850 Series Switches)

هر دوسری از سوئيچ‌های کاتالیست سیسکو قابلیت پشتیبانی از Stacking را دارند و طراحی آن‌ها به‌منظور عملکرد و اجرای دیتا، audio and video، کابلی و وایرلس صورت گرفته است. یک کنترلر وایرلس یکپارچه همراه با لایه‌های Access 2 و 3 در این سری از سوئیچ‌ها فراهم است. ضمن آنکه این سری نیز به طور کامل از DNA Cisco‌و SD-Access پشتیبانی می‌کنند و برای بالانگه‌داشتن عملکرد، تکنولوژی اترنت چندگیگابایتی را به کار می‌برند.

  • سوئیچ‌های سری 2960X/XR کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 6500 Series Switches)

طراحی این سری از سوئیچ‌های توسعه‌پذیر سیسکو، به منظور دیتا، صدا و فیلم انجام گرفته است. لایه‌های Acceess 2 و 3 و قابلیت پشتیبانی از 80 گیگابیت بر ثانیه Stacking، از دیگر ویژگی‌های این سری از سوئیچ‌های سیسکو است که از پورت‌های آپلینگ 10 گیگابیت بر ثانیه SFP+ برخوردارند. سوئیچ‌های سری 2960X/XR کاتالیست سیسکو از منبع تغذیه افزونه با فن‌های داخلی به منظور اطمینان از پایداری سرویس برخوردارند.

  • سوئیچ‌های سری E4500 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 4500E Series Switches)

این سری در رده سوئیچ‌های هسته ثابت با دسترسی ماژولار قرار می‌گیرند و طراحی آن‌ها برای سازمان‌هایی که به توسعه‌پذیری نیازمندند، صورت گرفته است و به طور خاص سرویس‌های 1 و 10 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند. ضمن آنکه این سری نیز به طور کامل از DNA Cisco‌و SD-Access پشتیبانی می‌کنند.

  • سوئیچ‌های سری CX3560 کاتالیست و CX2960 کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 2960CX and 3560CX Series Switches)

این سری از سوئیچ‌ها، سوئیچ‌هایی پیکربندی ثابت به منظور کاربران سازمانی (Enterprise) محسوب می‌شوند. طراحی این سوئيچ‌ها برای سرویس‌های 8 و 12 گیگابیت بر ثانیه و به منظور اتصال به کامپیوترها، Accesspoint وایرلس، IP Phone و دوربین‌های مداربسته صورت گرفته است. قابلیت پشتیبانی از سیسکو FlexStack-Plus از ویژگی‌های این سری از سوئيچ‌های سیسکو است.

  • سوئیچ‌های سری 2960L کاتالیست سیسکو (Cisco Catalyst 2960L Series Switches)

از جمله سوئیچ‌های پرطرفدار پیکربندی ثابت سیسکو است که از اطمینان‌پذیری بالایی در مجموعه پیکربندی‌های 8 تا 48 پورت این سوئیچ به بازار عرضه شده است. که مدل‌های 8، 16 و 24 پورت آن به صورت بدون فن طراحی و ارائه شده‌اند و تمامی مدل‌ها قابلیت پشتیبانی از PoE‌را دارند.

  • سوئیچ‌های سیسکو سری کاتالیست ساختمان دیجیتال (Cisco Catalyst Digital Building Series)

این سری نیز در تقسیم‌بندی سوئیچ‌های پیکربندی ثابت قرار دارند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای بوده است که به سهولت نصب می‌شوند و مدیریت شبکه با آن‌ها ساده‌تر خواهد بود. با طراحی بدون فن همانند سری L2960 کاتالیست سیسکو عمل می‌کنند و استفاده از آن کاهش خطر خرابی سخت‌افزار را به دنبال دارد.

معرفی سوئیچ‌های دیتاسنتر Nexus

این سوئیچ‌ها همانطور که از نامشان پیداست، برای دیتاسنترها طراحی شده‌اند، در ادامه تعدادی از پرکاربردترین این سوئیچ‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • Nexus 9000 Series
  • ایجاد کارایی بالا و تأخیر کم در دیتاسنتر
  • انجام فعالیت در دو حالت : Software NX-OS و Application Centric Infrastructure,Cisco ACI که زیرساخت مرکزی برنامه سیسکو است. عملکرد Cisco ACI به امکانات SDN شباهت دارد و قراردادن برنامه به عنوان یکی از مراکز توسط آن صورت می گیرد.
  • Nexus 9200 Series
  • پلتفرم ساخته شده براساس سوئیچ‌های پیکربندی ثابت
  • پشتیبانی از اتصالات گوناگون به عنوان مثال اتصالات 1، 10، 25، 40، 50 و 100 گیگابیت در ثانیه
  • Nexus 9500 Series
  • یکی از متنوع ترین سوئیچ‌های سیسکو
  • وجود سه گزینه ماژولار: Nexus 9504 (4 اسلات)، Nexus 9508 (8 اسلات)، Nexus 9516 (16 اسلات).
  • پشتیبانی از اتصالات 1، 10، 25، 40، 50 و 100 گیگابیت اترنت
  • Nexus 7000 Series
  • شامل سوئیچ‌های ماژولار از جمله سیسکو NX-OS
  • شامل ابزارهای Open Source و ساخته و برنامه‌ریزی‌شده بر اساس پلتفرم نرم‌افزاری
  • سوئیچ‌ مقیاس‌پذیر
  • Nexus 5000 Series
  • پشتیبانی از 10/40 گیگابیت اترنت در لایه 2 و 3
  • شامل سیسکو NX-OS و پشتیبانی از توسعه‌پذیری
  • شامل Nexus 5500 و Nexus 5600
  • پشتیبانی از 1 پورت 2304 مؤثر با استفاده از یک دامین مدیریتی جداگانه
  • Nexus 3000 Series
  • قابلیت ارائه سرویس با تأخیر کم
  • ارائه قابلیت اطمینان سوئیچینگ لایه 2 و 3
  • مناسب برای دیتاسنتر توسعه‌پذیر و نیز سرویس‌های ابری

شیوه های سوئیچینگ سیسکو

سوئیچینگ سیسکو به سه شیوه متفاوت صورت می گیرد که توسط روترهای مبتنی بر سیستم عامل سیسکو (Cisco IOS) به منظور ارسال پکت های داده در طول یک شبکه به کار گرفته می شوند:

  • Process Switching : در این روش برای پیداکردن مسیر و نیز بازنویسی بسته‌‌ها،‌ پردازنده روتر از نرم‌افزار بهره می‌گیرد این روش، به‌این دلیل که مقیاس‌پذیر نیست، کندترین شیوه محسوب می‌شود.
  • Fast Switching یا Route Caching : مسیریابی و نیز بازنویسی اولین بسته‌ای که در جریان ارسال بسته‌ها وجود دارد در این جا، توسط یک پردازنده مسیر صورت می‌گیرد و پردازش بسته‌های بعدی توسط سخت‌افزار انجام می‌شود.
  • Cisco Express Forwarding: برای رایج‌ترین جریان‌ها، در این شیوه جدول ارسال سخت‌افزاری به کار برده می‌شود و به‌این‌ترتیب پردازنده مسیر برای انجام سایر کارها، آزاد می‌شود.

LED شاخص‌های سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو

در پایان مقاله، اجازه دهید نگاهی به چراغ‌های LED سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو که شاخص‌های سوئیچ محسوب می‌شوند بیندازیم. این LED‌ها به عنوان ناظر عملکرد با توجه به مدل سوئیچ، دارای انواع مختلفی هستند و معانی گوناگونی را می‌رسانند که عبارتند از :

  • System LED
  • LED Redundant Power Supply (RPS)
  • Port Status LED
  • Port Duplex LED
  • Port Speed LED
  • Power over Ethernet (PoE) Mode

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی در ارتباط با انواع سوئیچ‌های طراحی و عرضه شده توسط کمپانی سیسکو (Cisco) در اختیارتان قرار دهیم. کارشناسان ما در ساپراصنعت برای پاسخگویی به سؤالات شما و نیز ارائه مشاوره و راهنمایی در ارتباط با قیمت انواع سوئیچ سیسکو آماده‌اند و چنانچه لازم باشد با حضور در سازمان شما و بررسی نیازمندی‌هایتان، مناسب‌ترین انتخاب را برای سوئیچ سیسکو به شما معرفی می‌کنند. با ما در تماس باشید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 21
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 91
  • بازدید کلی : 1731
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی